Onze visie

De leiders
Als een leider goed leert waarnemen wat er gebeurt, goed onderzoekt wat deze waarneming betekent, en op basis hiervan realistische keuzes maakt en teams weet te inspireren vorm te geven aan deze keuzes, zal de organisatie en de mensen erin op natuurlijke wijze groeien en een verrijkende bijdrage leveren. Vanuit die visie helpen wij leiders in hun kracht en in hun beweging te komen.

Kracht ontstaat als mensen hun authentieke kwaliteiten weten aan te spreken. Dat vereist loskomen van ingesleten, niet-eigenlijke gedragspatronen en op zoek gaan naar eigen waarden en kernkwaliteiten. Leren vertrouwen op eigen kracht, te staan voor wat je bent. Verbinding maken vanuit willen in plaats vanuit moeten. Ontmoeten dus.

In beweging komen en beweging naar anderen maken vereist durf, risico’s nemen, bruggen kunnen bouwen, verantwoordelijkheid voor eigen handelen aanvaarden. Leren met vallen en opstaan. Leren om zowel de pijn als het plezier van de ontdekking van jezelf in de ogen te kijken en te aanvaarden.

De vragen van de leiders
Vragen van leiders zijn veelal organisatievraagstukken, vragen rond effectiviteit en productiviteit. Maar ook mensvraagstukken, vragen over het functioneren van het team en over het eigen functioneren, vragen over hoe je een verandering moet managen, hoe talent te ontwikkelen. Vragen uit de praktijk van alledag.

De consultants van Ubiquist zien de uitdaging die deze vragen biedt en zijn door hun jarenlange praktijkervaring in staat overzicht, richting en concrete ondersteuning te bieden en daar waar mensen vast dreigen te lopen nieuwe wegen helpen in te slaan.

De aanpak
De concrete situatie, wensen en behoeften zowel op organisatorisch als persoonlijk niveau in kaart brengen en in een praktisch plan van aanpak samenvatten zien wij als een eerste 'proeve' van onze betrokkenheid en inzet. In gezamenlijk overleg de vervolgstappen afspreken en een helder voorstel neerleggen.

Het team
Afhankelijk van de concrete vraag wordt de juiste consultant of een team van consultants ingezet en doorlopen samen met de klant het volledige traject. Zodat vanaf het begin binding en een sterke, persoonlijke betrokkenheid ontstaat.

Waar de gesprekken en begeleiding gaan plaatsvinden hangt af van wat praktisch nodig is; gesprekken op ons kantoor in Doorn of op één van de kantoren van onze samenwerkende bureaus. Of op 'locatie' bij de klant als dat de meest praktische oplossing is. In bepaalde gevallen maken wij ook gebruik van externe locaties, bijvoorbeeld bij het geven van workshops of als het gaat om teambuidingsactiviteiten.